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These selections are drawn from our longer Confront Racism Bibliography. Have suggestions? Use our Contact page to get in touch.

Ces sélections sont tirées de notre bibliographie Lutte contre le racisme. Avez-vous des suggestions? Partagez-les en vous servant de notre page Contactez-nous.

Mara Viveros Vigoya. “L’intersectionnalité au prisme du féminisme latino-américan.” Raisons politiques, No. 58 (2015/2): 39-54.

Du résumé de l’auteur: “Dans cet article, j’explore le sens du « tournant intersectionnel» dans la théorie féministe depuis l’Amérique Latine et à partir d’une politique de la connaissance ancrée dans l’histoire locale et l’expérience vécue des femmes et des hommes de ce sous-continent. Pour ce faire, je reviens sur la généalogie des approches dites intersectionnelles, en incluant dans ce récit les apports des pensées féministes latino-américaines. J’identifie quelques unes des grandes lignes du débat sur l’intersectionnalité afin de montrer sa portée et ses limites, liées en grande partie à sa large diffusion et, enfin, je me sers de mes propres recherches pour mettre en avant la portée théorique et critique d’une approche intersectionnelle localisée et contextualisée.

Deborah King. “Multiple Consciousness: The Context of a Black Feminist Ideology.Signs 14.1 (1988): 42-72.

Intersectionality

An early pioneer of the concept of intersectionality, King builds on W.E.B. DuBois’ notion of double consciousness to develop the concepts of multiple jeopardy–racism, sexism, and classism constituting three, interdependent control systems imposed on Black women–and multiple consciousness–the multifaceted nature of Black womanhood–as constitutive of a Black feminist ideology.

Peggy McIntosh. “White Privilege: Unpacking the Invisible Backpack.” Peace and Freedom (July/Aug 1989).

Feminist professor McIntosh named and explained white privilege in this seminal three-page article from 1989, explaining how the term helped her to see that racism is not only expressed in individual acts of meanness. Racism exists in invisible systems conferring dominance on white people. White privilege must be acknowledged as a first step to breaking it down.

Eve Tuck and K. Wayne Yang. “Decolonization is not a metaphor.” Decolonization: Indigeneity, Education & Society 1, no. 1 (2012): 1-40.

Tuck and Yang analyze multiple “settler moves towards innocence” as they argue that decolonization brings about the repatriation of Indigenous land and life; it is not a metaphor for other things that we might want to achieve to improve our societies. This is an important article in a context where many Canadian universities are attempting to “decolonize” and “Indigenize”.