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Check out these antiracist podcasts, websites, media articles and essays | Feuilleter ces balados, sites web, et essais/articles médiatiques antiracistes.

These selections are drawn from our longer Confront Racism Bibliography. Have suggestions? Use our Contact page to get in touch.

Ces sélections sont tirées de notre bibliographie Lutte contre le racisme. Avez-vous des suggestions? Partagez-les en vous servant de notre page Contactez-nous.

Karine Coen-Sanchez, 4 ways white people can be accountable for addressing anti-Black racism at universities, The Conversation 9 September 2021.

Karine Coen-Sanchez, PhD Candidate in Sociology, uOttawa

Karine Coen-Sanchez, uOttawa PhD candidate in Sociology, calls attention to the interconnection of race, social powers and cultural practices on university campuses.

Karine Coen-Sanchez, candidate doctorale en sociologie à l’Université d’Ottawa discute de l’interconnexion entre race, pouvoir social et pratiques culturelles sur les campus universitaires au Canada.

Emilie Nicolas, “L’amnésie du Canada missionnaire.Le Devoir, 3 juin 2021.

Photo by Daniel Rück: Elle danse avec la terre, l’eau et le ciel, située sur la pelouse du pavillon Tabaret, est une sculpture de l’artiste mohawk et oneida David General érigée en 2019, conçue pour reconnaître le lourd héritage de l’Université d’Ottawa, fondée par les Pères Oblats en 1848, sur un territoire dont le peuple Omamìwìnini Anishinàbeg sont le gardien traditionnel et qui demeure non cédé. Depuis la découverte des restes des 215 enfants morts à Kamloops, des chaussures y ont été posées pour commémorer ces enfants n’ayant pas survécu aux conditions de vie au Pensionnat résidentiel de Kamloops.

Dans cet essai, Emilie Nicolas s’appuie sur sa lecture des écrits de Lionel Groulx pour analyser les liens identitaires et mémoriels entre le Québec et Kamloops: “Ce qui s’est passé au Québec comme dans les Prairies, le Grand Nord ou l’Ouest s’est déroulé avec la participation de certains de nos grands-oncles, de nos grands-tantes, dont le lien avec l’Eglise faisait la fierté et l’orgueil de bien des familles d’ici.”

In this historically researched piece, Emilie Nicolas draws on the writings of Lionel Groulx to explain how the residential school at Kamloops is historically linked to the French Catholic church, and questions Québec’s collective amnesia about residential schools.

Omeasoo Wahpasiw, Adele Perry and Sean Carleton, Nostalgia and the Politics of Selective Remembering. Active History, 5 May 2021.

The statue of John A. Macdonald in Victoria Park (Regina) was covered in a white sheet and police tape on 28 August 2017. Photo credit: Britton Gray.

In this piece, historians Omeasoo Wahpasiw, Adele Perry, and Sean Carleton analyse the present-day significance of the “In Defense of Sir John A. Macdonald and his Legacy” letter released by the Macdonald-Laurier Institute, an Ottawa-based think tank established in 2010, and a group referred to as both the “Friends of Canadian history” and the “Friends of Sir. John A. Macdonald,”and appeared as a full-page ad in the National Post celebrating the “remarkable” legacy of John A. Macdonald. The authors argue that the letter makes the most sense when read within the wider context of colonial nostalgia for an imagined past when the relationship between history, nations, and empires was untroubled by critique.

Teaching & the N-word: Questions to Consider

Koritha Mitchell offers a thoughtful reflection on injurious racial terms in the classroom. She doesn’t advocate the cleansing of historical documents or the avoidance of sensitive topics, but discusses the different impact of saying words aloud vs. reading them on the page, and advocates a more considered and intentional approach. She also ponders the performative quality of language and the kind of space the classroom is. Here she presents a Classroom Covenant to guide discussions of problematic terms such as the N-word.

Koritha Mitchell propose une réflexion approfondie sur les termes raciaux insultants en classe. Elle ne prône pas le nettoyage des documents historiques ou l’évitement des sujets sensibles, mais elle aborde la différence d’effet entre dire les mots à haute voix et les lire sur une page, et préconise une approche plus réfléchie et intentionnelle. Elle s’interroge également sur la qualité performative du langage et sur le type d’espace que représente la salle de classe. Ici elle présente un exemple de son Classroom Covenant, un pacte entre prof et étudiant.e.s qui sert de guide pour aborder la discussion des termes, comme le mot en N, qui posent problème.

The Diversity Gap

Representation is about equity, diversity and inclusion, and how these relate to who wields power in institutions like universities. But without empirical data, how can we evaluate representation?

Political scientist and Vice-Provost (Equity, Diversity and Inclusion) at the University of Calgary, Professor Malinda S. Smith, leads this project to research the disconnect between what Canada’s university leaders say about race and representation, and what they do about it through antiracist policy (or lack thereof). Check out the digital infographics for an overview of how representation structures power in our leading research institutions in Canada.

Anti-racism Resources at uOttawa library | Ressources antiracistes à la bibliothèque uOttawa

Check out the uOttawa Library compiled a list of many resources available from the uOttawa Library, and freely online, on the topics of anti-racism and racial justice.

Explorez la liste compilée par la Bibliothèque uOttawa pour feuilleter de nombreuses ressources disponibles à la Bibliothèque uOttawa, et gratuitement en ligne, aux sujets de l’antiracisme et de la justice raciale.

Archives, Anti-racism, and Black Lives Matter: Resources compiled by the Association of Canadian Archivists

A list of resources and readings relevant to anti-racism, the #BlackLivesMatter movement, and archives and archivists in Canada, and the United States.

Une liste de ressources et de lectures qui porte sur l’antiracisme, le mouvement #BlackLivesMatter, et les archives et archivistes au Canada et au Etats-Unis.